Rady pro klienty
V dnešní době plné podvodů je potřeba dát si velký pozor na dobrý výběr vhodného finančního poradce. Proto byste měli vědět, ža aby se člověk mohl stát finančním poradcem, musí složit zkoušku u ČNB a tamtéž se i zaregistrovat. V současné době dle dostupných informací je registrováni u ČNB zhruba 150 tisíc poradců. Neznamená to však, že všichni tito lidé v oboru pracují. Ale uvědomme si, že toto číslo je poměrně vysoké na Českou republiku, i kdyby pracovala pouhá čtvrtina poradců. Tímto chceme upozornit na to, že ne všichni poradci jsou kvalitní a mohou lidem nebo celým rodinám případně i firmám místo pomoci spíše finančně ublížit. Tento fakt potvrzuje přibývající počet stížností u ČNB právě na práci finančních poradců. Konkrétně jsou to stížnosti na nesolidní jednání, arogantní chování, špatné znalosti v oboru, rušení současných smluv, sepisování nových nekvalitních smluv bez řádného vysvětlení produktu, bez upozornění na možná rizika, bez dalších servisních schůzek, které by měly probíhat minimálně 1x ročně. Během roku se může odehrát spousta událostí (například přírůstek do rodiny, rozvod, sňatek, změna či ztráta zaměstnání, snížení platu, změna fyzické osoby v právnickou atd.), které mohou přímo souviset s produkty a je potřeba je k daným událostem vhodně přizpůsobit.
Položme si tedy otázku, jak poznat dobrého a kvalitného finančního poradce? Zpravidla toto jednání poznáme až poté, kdy máme určitý problém a smlouvy, které jsou sjednané jsou nám k ničemu. Opravdu je těžké v tomto oboru poznat kvalitně odevzdanou práci, poněvadž běžný občan se v této problematice bez kvalifikace příliž neorientuje.
Ale přeci jenom bychom vás chtěli seznámit se základními prvky, které ze svých zkušeností byste mohli eliminovat pro odhalení dobrého či špatného poradce. Většinou vás osloví nějaký poradce na doporučení, které mu dal váš známý a byl s jeho prací spokojen. Pokud člověk, který ho doporučil, bude váš dobrý známý, je zde velký předpoklad, že tento poradce bude kvalitní. Při schůzce s poradcem by měl klient dát na první dojem neboli instikt, jak mu padne poradce do oka, jaké má vystupování, jak je oblečen, jaká je jeho komunikace a dochvilnost. Při rozhovoru by se měl seznámit se všemi vašemi požadavky a potřebami vás jako klienta, které by vám mohli prospět. Měli byste poradci ukázat veškeré materiály, které potřebuje proto, aby si s vámi sjednal další schůzku a připravil pro vás analýzu a váš budoucí harmonogram pro váš zbytek života. Při druhé schůzce by měl mít připravený plán dle vašich požadavků, případně ho upravit dle jedné či druhé strany, tak aby vám vyhovoval. Veškeré sepsané smlouvy by měly být akceptovány příslušnými subjekty (bankami, pojišťovnami atd.) a poté by mělo být vše v pořádku. Pro další chod a komunikaci klient-poradce by měla být zachována určitá diskrétnost, solidnost a ochota k další budoucí spolupráci.